Wist je dat de gemiddelde Nederlandse vrouw 180 kledingstukken in haar kledingkast heeft? En dat zij 80 procent van de tijd slechts 20 procent van die kledingstukken draagt? En wist je dat we in Nederland jaarlijks maar liefst 240 miljoen kilo textiel weggooien?
Het kwartje is bij veel vrouwen inmiddels wel gevallen: de kledingindustrie moet duurzamer. Wie daaraan wil bijdragen, merkt echter al snel dat het niet zo gemakkelijk is. Duurzame merken zijn meestal wel erg duur en een goede kwaliteit is zelfs dan niet gegarandeerd. Bij tweedehands kleding moet je bovendien maar hopen dat het past en leuk staat.
In Amsterdam hebben twee zussen en een vriendin daar iets op bedacht. Ze startten een kledingbibliotheek: LENA! Het idee? Samen met een heleboel vrouwen één gigantische kledingkast delen. Die kledingkast is gevuld met kleding van goede kwaliteit, van merken die duurzaam zijn of hard hun best doen om duurzamer te worden.
Elisa Jansen is een van de medeoprichters en vertelt ons er alles over.
Waarom kleding delen
‘Vaak staan we er niet bij stil, maar elk kledingstuk legt een behoorlijk lange route af voordat het in onze kledingkast belandt: het katoenplantje dat moet groeien, het spinnen van de draden, het verven van de stof, het knippen van alle losse patroondelen, het transport dat tussendoor steeds plaatsvindt en ga zo maar door. Lang verhaal kort: kleding maken kost arbeid en grondstoffen en het is ook nog eens vervuilend.
Door kleding met elkaar te delen wordt deze negatieve impact een stuk kleiner, omdat er dan veel minder geproduceerd hoeft te worden. LENA bestaat nu tien jaar en we hebben inmiddels al zo’n 25.000 kledingstukken uitgeleend. Dat betekent dat er super veel kleding intensief hergebruikt is. Daar doe ik het voor!’
Circulair modesysteem
‘LENA is leuk, luchtig en laagdrempelig. Wie kleding leent bij LENA draagt hippe kleding van goede kwaliteit. Dat laatste is belangrijk, want we willen dat onze kledingstukken zo lang mogelijk in het leensysteem blijven. In plaats van kleding als wegwerpproduct te behandelen, wat tegenwoordig te vaak gebeurt, zorgen wij dat onze kleding vaak gedragen wordt. Na een lang leven doneren we de kledingstukken aan een lokaal goed doel, zodat het alsnog een nieuw leven kan krijgen. Dan is de cirkel rond.’
Afval in de mode-industrie
‘Met ons leensysteem verminderen we de overconsumptie én de overproductie, en als gevolg daarvan ook de enorme hoeveelheden afval in de mode-industrie. Onze klanten hebben minder eigen kleding nodig, omdat ze altijd iets leuks kunnen lenen. En de merken waarmee we samenwerken hebben een partner die oude voorraden kan overnemen wanneer ze uit de winkelcollectie gaan. Zulke samenwerkingen zijn hard nodig, want jaarlijks worden er 12,5 miljoen ongebruikte kledingstukken vernietigd.
Met ons leensysteem willen we aan kledingwinkels laten zien dat er andere manieren van bedrijfsvoering mogelijk zijn. Kleding uitlenen heeft allerlei voordelen, ook financieel gezien. Dure kleding kun je eerst een tijdje uitlenen en daarna voor een lagere prijs verkopen. Niet alleen verdien je er op die manier meer aan, je vergroot ook je doelgroep doordat lagere prijzen andere klanten aantrekken.’
Verdienmodel
‘LENA bestaat nu tien jaar. In die tijd hebben we ontdekt wat werkt en wat niet. Ons verdienmodel is door de jaren heen veranderd. Op dit moment werken we met een Pay as you borrow-constructie. Dat betekent dat je niets betaalt als je niets huurt. Dat werkt beter dan de abonnementsvorm, waar we eerder mee werkten.
Toch is het voor klanten het meest voordelig als je continu een aantal items leent. Dat is uiteindelijk ook wat we het liefste willen: dat onze klanten LENA als een onderdeel van hun eigen kledingkast gaan zien. Ze dragen het totdat ze erop zijn uitgekeken en komen dan weer iets anders ophalen. En bevalt een kledingstuk zo goed dat je het wilt kopen? Dan krijg je korting op het aankoopbedrag: 10 procent voor elke maand dat je het hebt geleend, met een maximum van 50 procent. Je kunt dus ook kleding bij ons lenen om het uit te proberen – een mooie manier om miskopen te voorkomen.’
Slow working
‘In onze winkel zit een dagbesteding voor jongvolwassenen die aan het opkrabbelen zijn na een burn-out. We bieden hen ‘slow working’ aan. Bijvoorbeeld strijken, kleding repareren en meer activiteiten waarbij je met je handen bezig kunt zijn en direct resultaat ziet. Met de mensen die zich hiervoor aanmelden spreken we een dag en tijd af waarop ze langskomen, en dan kunnen ze zelf bepalen tot hoe laat ze het die dag volhouden. Het is een fijne manier om weer langzaam wat werk op te pakken. We hopen er aandacht mee te genereren voor het grote burn-out probleem van onze generatie (Millennials).’
Mannenkleding
‘Om tenslotte nog de meest gestelde vraag te beantwoorden: met LENA richten we ons alleen op vrouwen. We krijgen regelmatig de vraag of we de ambitie hebben om iets soortgelijks op te zetten voor mannen, maar dat heeft niet onze interesse. We hopen natuurlijk wel dat iemand anders dit initiatief neemt, we zouden met alle plezier met diegene meedenken.’